1994

В жовтні 2023 року містоутворююче підприємство АТ Марганецький ГЗК" призупинило видобуток та переробку сирої марганцевої руди.

Причин зупинки підприємства декілька. Насамперед військова агресія зі сторони російської федерації, яка "базується" на тимчасово окупованому лівому березі Дніпра, адже дії окупантів призвели до втрати води в Каховському водосховищі, через що неможливо поповнити запаси технічних резервуарів води, яка використовується для збагачення сирої марганцевої руди Грушівською збагачувальною фабрикою. Також до основних причин зупинки відносяться артилерійські обстріли армії рф по об’єктах та інфраструктурі промислового майданчика комбінату.

Згідно даних, ворожі обстріли, які фіксуються поліцією міста, пошкодили комунікації, будівлі та споруди цехів підприємтства. На жаль, для відновлення інфраструктури комбінату треба дуже багато часу, фінансів та сил, і поки окупанти знаходяться на лівому березі Дніпра, ці дії виконувати неможливо. Найбільше через артилерійські обстріли постраждала Грушівська збагачувальна фабрика, оскільки за декілька обстрілів вона отримала значні пошкодження. Там частково пошкоджене перекриття на корпусі приймання руди ГЗФ-1, де, до речі, два роки тому проведено капітальний ремонт, а також на 90% зруйновано віконні отвори.

Також відключене газове та мазутне опалення по всьому проммайданчику та шахтам комбінату, тому що опалювати цими видами палива вкрай ризиковано в умовах війни.

Особливою проблемою стала відсутність води для проведення ГЗФ мокрого збагачення видобутої шахтами та кар’єром руди. Дефіцит води з’являвся не відразу, а поступово. Ще минулого року ГЗФ вимушена була зупинитися через те, що у зворотному циклі підприємства технічної води ставало все менше, але комбінат тримався на плаву за рахунок придбання технічної річкової води з централізованих мереж міськводоканалу. Після того, як росіяни підірвали Каховську ГЕС і було випущено дзеркало води з Каховського водосховища, місто Марганець і всі прилеглі до нього території залишилися без води. В тому числі і Марганецький ГЗК.

Якийсь час комбінат виконував певні роботи без циклу переробки сирої марганцевої руди, тобто функціонували тільки шахти з її видобутку. Це було зумовлено тим, що люди хотіли і могли працювати, а комбінат не бажав втрачати ті запаси руди, які знаходились в надрах землі, у вже розроблених вибоях. Підземні видобувні цехи допрацювали ті вибої, які знаходились в експлуатації, проте розконсервовувати вибої, які були підготовлені для майбутньої роботи, сенсу не було, оскільки видобута руда за минулий період складувалась на рудному складі і не підлягла переробці.

Саме через це підприємство було вимушене призупинити роботи з видобутку.

5-тисячний роторний комплекс

5-тисячний роторний комплекс

Наразі комбінат знаходиться в простої, але під час нього частина робітників займається ремонтно-відновлювальними роботами задля вдалого, безпечного майбутнього запуску в роботу. Про деякі основні ремонтні роботи розповів головний інженер Марганецького гірничо-збагачувального комбінату Роман Іванович ЗЛЕНКО.

Головні об’єкти ремонту зараз – Грушівський кар’єр і дільниця шламового господарства та зворотного водопостачання.

Почнемо розповідь з Грушівського кар’єру.

Основні дії ремонтного персоналу направлені на обладнання конвеєрів, на сам 5-тисячний роторний комплекс (перевантажувач, відвалоутворювач), та на крокуючий екскаватор №138.

Крокуючий екскаватор №138

Крокуючий екскаватор №138

Історія ремонту крокуючого екскаватору розпочалась ще в 2017 році, коли при черговому обстеженні було виявлено дефекти основних вузлів екскаватора. В більш ранній період проведено відновлення шарнірних з’єднувачів стріли та її надстройки, і ці роботи виконувались силами підрядних організацій. Екскаватор був введений в роботу, але планувалось подовжити його ремонт в період 2022-2023 років – це роботи з ремонту опорної бази із заміною зубчатого вінця та поворотних валів. Але у зв’язку з обстрілами території кар’єру підрядні організації, з якими було укладено договори, відмовились від виконання запланованих робіт.

Через те, що екскаватор вже був зупинений та підготовлений до ремонту, спеціалісти комбінату прийняли рішення виконувати відновлення машини власними силами із залученням спеціалістів, в якості консультацій, з Покровського ГЗК. Також деякі роботи з ремонту устаткування та механізмів будуть проводитись на верстатах у Покрові.

Ще влітку розпочато ці роботи і вже зовсім скоро, лише за тиждень-два, вони будуть завершені, а на екскаваторі буде проведено пробний запуск в роботу.

На роторному комплексі є ряд проблем по металоконструкції екскаватора. До речі, ремонт металоконструкції п’ятитисячника проводився ще у 2020 році, протягом трьох місяців, після чого екскаватор працював під навантаженням ще півтора роки.

Знову при черговому обстеженні виявлено проблеми на металоконструкції опорної бази, спеціалісти розробили графік проведення ремонтних робіт як самого роторного екскаватора, так і ліній конвеєрів, відвалоутворювача та перевантажувача. Тобто на всю групу механізмів та обладнання, які задіяні для виконання конвеєрного розкриву.

Ремонт 5-тисячника

Ремонт 5-тисячника

Зараз, згідно встановленого графіку, виконуються роботи на відвалоутворювачі та роторному екскаваторі.

По інвестиційним програмам було закуплено товарно-матеріальних цінностей приблизно на 10 мільйонів гривень, і це тільки для ремонту редуктора роторного колеса. Наразі цей механізм знаходиться в Покровському ГЗК.

Для завершення ремонту по редуктору не вистачає лише придбання двох підшипників та одного зубчатого колеса, з останнім виникли деякі проблеми.

Зубчате колесо має вагу близько 16 тонн і саме воно ніколи не замінювалось з самого початку експлуатації роторного комплексу, тобто, з 1987 року.

На жаль, зараз на території України, у зв’язку з зупинкою багатьох підприємств машинобудівництва, це колесо, по габаритам, вазі та по складності виконання, не може бути виготовлено. Через це воно було замовлено в Китаї, і місяці за півтора-два воно має прибути в Марганець.

Також є питання з металопрокату, але тут ситуація трошки легше, адже деякі підприємства поновили свою діяльність в Україні і вже співпрацюють з Марганецьким ГЗК.

Всі ці роботи виконуються силами спеціалістів ремонтних бригад Грушівського кар’єру та частиною людей з дільниці підземних монтажів, вулканізації та зовнішніх ремонтів.

– Від себе хочу додати, що ця зупинка – це лише підготовка до відновлення нашого підприємства, адже саме воно є основним місцем роботи багатьох марганчан. Так, зараз всім дуже складно, але після темряви завжди настають світлі часи!, – говорить Роман Іванович Зленко.